Ahad, 25 Mac 2012

Mari Menjahit....

Assalamualaikum wbt

Haaa! seperti yang aku duk hooray hooray kan, cuti semester menjelang lagi. So, kekonon kan, aku ada banyak masa yang terluang disebelah malam. Dalam duk fikir-fikir ape la projek nak mengisi masa lapang aku kan, tetiba terlintas nak menjahit baju. Hihihi! Jangan tak caye aku bole jahit baju, walaupun sebelum nih aku bagitau orang aku bole jahit baju kurung semua pakat duk terkejut. Hahaha! mungkin itu dua tahun lepas kot, masa penampilan aku masih ranggi gitu. Sekarang, penampilan dah ayu ala-ala perempuan melayu terakhir, kalau aku cakap nak jahit baju orang pon dah tak terkejut lagi dah. Kahkahkah! Tapi, pandai jahit baju kurung je pon. Kalau baju yang moden-moden sket jahit untuk diri sendiri bolehlah. Untuk orang lain, tak berani teman! -_-

Bila dah terlintas kat fikiran tuh, maka hati melonjak-lonjak sakan nak mula menjahit dah. Pergila aku mengelongkar semula stor, cari barang-barang menjahit yang dah lama menghuni dalam stor tu. Gigih memalam aku selongkar semua. Dalam hati tak putus berdoa, moga barang-barang tu ada lagi. Aku nih memang fesyen gini... bukan reti nak simpan elok-elok. Dah tak pakai campak sana sini. Bukan tak terfikir yang barang-barang tuh nak pakai semula nanti. Huhuhu!

Alhamdulillah, Allah mudahkan pencarian aku. Semua barang-barang yang diperlukan dapat dijumpai. Hehehe! Apa lagi terus la aku lakarkan pola baju. Ehem! Ehem! saiz yang baru. Kalau dulu saiz XS sekarang dah upgrade ke saiz M. Hahaha!

Buat masa sekarang, kain dua pasang dah pun selamat dipotong. Tapi, keje-keje menjahit belum bermula. Nak kena hantar kain tuh pegi kedai untuk dijahit tepi dulu. So, nanti tengoklah bape lama baju tuh siap. Harap-harap jangan la semangat membara yang memula tuh pudar. Kalau makin pudar, alamat tak siap la baju tuh nampaknya. Kehkehkeh!


Lakaran pola di peringkat awal!


Pola kain plak. Bole nampak di situ... inch semakin bertambah. kehkehkeh!

Mari memotong. Sepenuh perhatian diberikan semasa proses nih. Takut salah potong, tak dapat ukuran yang diperlukan nanti!

Dua pasang kain yang bakal menjadi baju baru. Hehehe!. Yang hijau tuh beli baru beli dengan clasmate. Merah tuh bos bagi, hadiah harijadi tahun lepas ke 2 tahun lepas...dah tak ingat dah pon;)



Sempat lagi post gambar kat Instagram! Hihihi :)


P/s : Dari dulu memang tak banyak koleksi baju kurung. Tapi semenjak bertudung, selalu plak pakai baju kurung pergi kerja. Bukan cakap nak jadi baik ke apa, tapi memang jenis baju keje yang lain memang dah tak sesuai nak pakai. So, sekarang memang tengah kumpul semula baju kurung dan baju-baju lain yang sesuai. Bukan senang nak kumpul balik weh, semuanya memerlukan fulus yang banyak! Hehehe!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih Daun Keladi, Next entry komen la lagi ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...