Jumaat, 22 Januari 2016

Buku Pink Ibu Mengandung

Hye & Assalammualaikum...

17/08/2015 (Isnin)

Apehal la baru nak share cerita buku pink. Ahaksss! Alkisahnya, sebelum ni konon sickness teruk la sampai mood nak menulis pun takde. Hahaha!

Actually aku memang malas nak bukak buku pink ni sebab plan memang nak pegi check-up dekat swasta je. Teeetapiii... dengar cakap orang-orang tua, nak check-up ke, nak beranak kat swasta ke nanti bukak je buku pink tu. Tak tau masa depan macamana so sila la bukak buku pink jugak. Huhuhu! 

Aku bukak buku pink dekat Klinik Kesihatan Batu 14, Puchong. Sebelum pegi aku call dulu untuk confirmkan address tempat tinggal aku termasuk dalam kawasan klinik atau tak. Bila dah pasti barulah menerjah ke klinik. 

Pertama kali, harus lah husband temankan. Heee ngade. Haha! We all sampai kat klinik pukul 8:30 pagi. Ambik kau memang banjir klinik dengan manusia. Dah memang sedia maklum. Urusan aku ni pun akan ambik masa yang lama mungkin sampai ke petang. Aku dah google siap-siap cerita orang lain yang share buka buku pink ni. Memang dorang dah warning awal-awal, kat klinik orang memang ramai dan memerlukan masa yang lama. Ok, fine harung je la. Memang dah peruntukan satu hari cuti untuk tujuan ini. 

Masa aku pegi buku pink ni aku baru 6 minggu 1 hari pregnant. Awal kan. Haha! Risau plus excited sebenarnya. Lepas dah register nurse bagi 2 buah buku kena isi details sendiri & pasangan. Lepas tu return balik then nurse bagi nombor. Masuk dalam duduk pastu kena panggil untuk urine dan ambik darah. Cuak habis aku sebab penakut jarum. Muahahaha! Dah settle 2 benda tu kena tunggu untuk jumpa nurse yang akan jaga kite sepanjang kita datang untuk check-up. Ini yang ambik masa sangat sangat sangattttt lah lama. Siap benti untuk lunch, lepas pukul 2 datang balik. Kitaorang pun keluar la pegi makan dulu. Huhuhu! Dengan cuaca panas terik, aku mula rasa nak naik angin. Sabar je la. 

Lepas lunch datang balik tunggu lagi. Sampai dah pukul 3 lebih nombor tak kena panggil lagi. Eh, klinik tutup pukul 4 khen. Aku suruh husband tanyakan dekat nurse yang lalu lalang. Bila ditanya nurse cakap kejap lagi. Nak panggil dah ni. Tak sampai 10 minit nombor aku kena panggil. Masuk dalam, nurse suruh timbang. Ukuran tinggi dia tanya aku dia kata kat klinik takde pembaris ukur tinggi tu. Huhuhu! Manalah aku ingat, last bila ntah ukur tinggi, tak aku hentam aje bagi 153cm. Hahaha

Oh ye! Masa tengahari yg nurse suruh lunch tu dulu, ade sorang husband ni marah kat nurse. Dia bising kenapa lambat sangat sampai dah pkul 1 then nak kena datang balik pukul 2. Dia kata dia datang dari pagi. Nurse tu bagitau la dorang tak cukup staff sebab ade kes emergency, ade nurse lain yang keluar pegi hantar orang nak beranak ke hospital. Pastu pakcik tu boleh sound balik "that's not my problem" huwaa! Slumber kau sound. Tunggu la nasib bini kau jap lagi, kata hati kecilku. Hahahaha

Then lepas aku masuk jumpa nurse, tak lama lepas tu wife pakcik tadi pun masuk jugak. Dia duduk belakang aku. Masa sebelum dia masuk, nurse yang attend aku cakap dekat kawan dia. Ni patient yang husband dia kerek tadi tu. Huhuhu! 

Maka bermula la sesi buli dorang kat wife pakcik tadi. Wife pakcik tu Indonesian dan pakcik rambut macam elvis presley tu non malay. Pensyarah pencen. Aku tau sebab nurse-nurse tu soal dia. So terdengar la. Dorang sound dia kenapa husband dia kerek camtu. Lain kali kalau tak nak tunggu lama-lama dia tak payah datang. Yang wife pakcik tu iye kan aje sambik gelak-gelak walau dah kena sound. Hahahaha! 

Nurse yang akan jaga aku sepanjang check-up ni pon mengandung. Dia cakap ngan aku nanti dia cuti bersalin bulan 10. So, nanti akan ade kawan dia tolong cover dia untuk monitor aku. Cuma dia dahulukan patient dia sendiri sebelum aku. Huwaaa! Dah terbayang kepayahan di situ. Terus aku tanya pasal nak tukar klinik sebabnya memang ade perancangan if aku continue check up dekat klinik kesihatan aku nak tukar pegi dekat Kelana Jaya je sebab dekat dengan ofis. Mula-mula dia kata susah la pindah-pindah ni. Tapi bila aku bagi alasan pasal keje susah jauh nak ulang alik, ambik cuti selalu dia cakap ok lah kalau jadi tukar aku kena inform dia. Huhuhu

Lepas dah ambik tekanan darah, soal-soal sikit pastu habis dah. Aik, tu aje. Aku google orang lain siap kena check breast, pastu kena brief sikit-sikit pasal early stage pregnant ni. Aku takdek pon! Ciss takkan dah nak dekat klinik nak tutup dia rush nak balik kot. Huhuhu! Ok pasrah, dalam hati dah cakap aku nak tukar klinik. Lagipun aku seram dengan nurse-nurse kat situ. Laser boleh tahan, sampai takut aku nak tanya soalan. Hahahaha! 

So, begitulah ceritanya experience aku buka buku pink dekat klinik kesihatan kerajaan. Hiks! Korang-korang yang akan pegi, yang akan mula check-up dekat klinik kesihatan, bertabah la ye. Jangan expect ambik masa sekejap je. Memang lama sebab orang ramai. Tak boleh gak nak marah-marah nurse-nurse kat klinik tu sebab bukan dorang lembap tapi memang orang dah ramai. Kat klinik Puchong ni, foreigner pun ramai. Indonesian, Bangladeshi dan lain-lain. Huhuhu! 

Ini buku ke belacan? Hahahah! Buku pink ku yang dah macam belacan ropenye ;)




1 ulasan:

Terima Kasih Daun Keladi, Next entry komen la lagi ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...