Jumaat, 28 Januari 2011

Penyakit misteri Abah!

Sejak akhir-akhir ini, kesihatan abah sedikit merosot. Menurut mak, abah selalu demam. Kalau 2 minggu lepas....selepas Maghrib je, abah akan berselimut. Badan sakit-sakit dan panas. Bila siang ok je. Bole pergi kerja semua, menjelang malam demamnya datang balik. Ke hospital, juga klinik...kebahnya hanya seketika!

Minggu lepas...adik aku bercerita, dorang bawak abah berubat kampung. Menurut org yang mengubat tu, abah neh ada makhluk yg menumpang. Makhluk tu bergayut kat abah, tu sebab badan abah rasa sakit-sakit. Aku nak percaya pun susah, tak percaya pun tak boleh, sebabnya bila ke hospital buat ujian darah, takde ape-ape yang tak kena. Doktor sendiri cakap takde ape2, demam biasa. Bagi ubat pun setakat panadol dengan ubat demam je.

Semalam, pukul 3 pagi...Azam, adik aku hantar mesej. Abah demam panas, dorang nak bawak pegi hospital. Berdegup jantung aku sekejap, risau tak usah cerita la. Terus aku call.Mak cakap siangnya, abah tak bole keje...terpaksa balik awal. Demam dan badan lemah. Bila malam badan semakin panas, tuh yang dorang bawak jugak pergi hospital 3 pagi.

Bila di hospital, doktor sekali lagi cakap demam biasa. Mak tak puas hati...suruh doktor buat ujian darah dan x-ray. Masih, takde ape2, hanya demam biasa. Adoii! kenapa plak neh...Aku rasa cam nak balik kampung sekarang je plak, lambat plak rasanya nak tunggu minggu depan....

Abah dah la jarang sakit, tapi bila masuk 50an ni, memang kerap sangat tak sihatnya. Bermula dengan patah tangan, sebab jatuh, pastu kena warded sebab darah tiba-tiba tinggi. Yang terbaru ni, kerap sangat demamnya.

Pagi tadi, mak cakap..Isnin minggu depan nak bawak abah berubat kat Pusat Perubatan Darul Syifa pulak. Harap-harap semunya akan pulih seperti sediakala. Hati aku tak tenang di sini. Balik nih, aku nak suruh abah bersara awal, tak payah la kerja dah. Dah la kerja berat, umur semakin meningkat...keadaan kesihatan pun tak mengizinkan abah buat kerja-kerja berat lagi. Berehat je la kat rumah, masa muda dulu dah kerja kuat. Agaknya kesan kerja kuat dulu tuh la buat abah tak sihat sekarang walaupun abah baru je nak masuk 53 tahun...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih Daun Keladi, Next entry komen la lagi ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...